Een rondje Taiwan - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van liz poppe - WaarBenJij.nu Een rondje Taiwan - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van liz poppe - WaarBenJij.nu

Een rondje Taiwan

Blijf op de hoogte en volg liz

09 Januari 2018 | Taiwan, Taipei

Ni Hao,

Lang leve 7/11 winkels. Als ik zo'n winkel zie, word ik helemaal blij.
Deze winkel heeft zoveel pluspunten:
Het is altijd open. Het verkoopt water en toiletpapier, er is een toilet, er is een pinautomaat, er is een zithoekje, dus na een lange wandeling,pak ik een koud drankje uit de koeling en koel even mijn knie en het beste.....er is een prullenbak. In heel Taiwan is geen prullenbak te vinden, dus verzamelt een backpacker al zijn troep en gooit het weg bij de 7/11.

Vanuit Taipei nam ik de trein naar Hualien, wat een rust na Taipei. Ik ben hier negen dagen gebleven. Wat een mooie natuur hier! En het FH hostel is een van de beste hostels waar ik ooit geweest ben. Ik besloot hier een tijdje te blijven en vanuit hier dingen te gaan bekijken.
Ik nam een bus naar de Taroko Gorges, een bekend natuurpark in Taiwan. Wat is het hier mooiiii! Je kon verschillende hikes doen die je langs ravijnen en rivieren bracht. Er was een hop on- hop off bus, dus zo kreeg je de gelegenheid om veel te zien. Voor veel hikes heb je hier een permit nodig, maar er blijft genoeg over zonder dit papiertje.

Hier heb je ook de hotsprings ( die officieel gesloten is na een tyfoon) Maar natuur wilde ik dit wel proberen. Het water is 50 graden, dus heel erg heet. Ik vond het heerlijk om er in te gaan en daarna de ijskoude rivier in. Net een sauna gevoel. De mensen dachten dat ik gek was om voor de lol in de koude rivier te springen ,haha.

Ik heb 1 van de mooiste hikes ever gemaakt . Ik nam een trein naar Yuli en huurde daar een fiets. 13 Km bergopwaarts fietsen is een uitdaging!
Na uitgepuft te zijn, heb ik voor een klein deel de Wanama trail gelopen ( 10 km) want om verder te hiken heb je weer een permit nodig. Wat is het hier mooi! Hangbruggen tussen bergen in, watervallen en jungle.

Ook heb ik de bus gepakt naar het Liyu lake waar ik 1 van de steilste hikes in Taiwan heb gelopen en toen nog een rondje om het meer.

In Hualien heb ik een fiets gehuurd en ben ik een stuk langs de kust gaan fietsen, beautiful!

Met kerst hebben we met een heel international gezeldschap samen gegeten en gedanst, super gezellig.
In dit hostel hadden ze elke avond een activiteit. Ik heb een cursus masseren gehad en het schrijven van karakters.

Na Hualien nam ik de trein en bus naar Henchun. Een plaatsje in het zuiden van Taiwan. Hier heb ik drie dagen gefietst. Ik heb een national parc bezocht met apen en grotten, ik heb een lange fietstocht langs de kust gemaakt en ik heb in het binnenland gefietst. En weer....wat is het hier mooi!

Met oud en nieuw zat ik in Kenting. Een plaatsje 10 km van Henchun. In mijn hostel zaten alleen maar Chinezen en hun Engels was net zo goed als mijn Chinees. Tegenover mijn hostel was elke avond een night market, dus ik besloot op 31 december mijn vertier daar maar te zoeken. Ik kwam bij een klein reggae barretje ( de eigenaar zet op straat een busje, wat stoelen en drank neer en dan heb je een cafe.)en daar zaten allemaal Westerns, Jippie yeah! Om 00.00 uur was er heel mooi vuurwerk en toen ging de bevolking slapen. Wij kochten drank en chips en besloten naar het strand te gaan. Oud en nieuw vieren bij een kampvuurtje is heerlijk. Gelukkig nieuwjaar!

Na Kenting nam ik de bus en de trein naar Tainan. Een plaatje aan de westkust. Hier hebben de Nederlanders in 1624 fort Zeelandia gebouwd. Dit was een goede uitvalbasis voor de VOC. Ik heb hier een dag rondgelopen en je zag hier nog wat Nederlandse invloeden. Na die dag zo'n 20 km gelopen te hebben, probeerde ik een lift naar het hostel te krijgen.
Ik heb 3 uur lang met een moeder en haar gezin in een auto gezeten en de kinderen naar allerlei activiteiten gebracht. Het was echt leuk om hier even deel vanuit te mogen maken. De kinderen hier spelen na schooltijd niet buiten, ze krijgen bijles in van alles en studeren staat op nummer 1. We zijn nog even naar hun huis geweest, waar de jongste meteen achter de piano klom om mij te laten zien wat hij allemaal geleerd had, terwijl er koekjes en fruit voor mij werd neergezet. Onderweg in de auto stopten we elke keer voor eten en drinken voor mij en ik mocht niet weigeren. Een echte belevenis.

Na Tainan, nam ik de trein en bus naar Lukang. Een klein dorpje wat bekent staat om zijn kleine straatjes en hoeveelheid tempels.

En nu zit ik in Puli, een klein plaatje in het midden van Taiwan. Deze streek staat bekent om The Sun Moon Lake en zijn mooie natuur.
Ik heb een busreis door de bergen gemaakt en vanuit daar een lokaal treintje gepakt door de bergen, erg mooi. Helaas regent het al 5 dagen en zit ik snipverkouden achter de computer. Als het goed is, klaart het vanaf morgen op en kan ik de natuur hier gaan bewonderen.
Zaterdag neem ik de trein naar Taipei en dan houdt mijn avontuur hier op in Taiwan, want maandag vlieg ik naar Viernam.

Dit was het weer even voor nu.

Foto's volgen nog, de ruimte is besteld maar de levertijd is 10 dagen...

  • 09 Januari 2018 - 09:24

    Mama:

    Dankjewel voor dit prachtige en boeiende verslag Lies! Wat maak je weer veel mee! Ik hoop dat het weer en je verkoudheid snel opknappen om verdere avonturen aan te gaan. Nu boffen wij er mee dat je tussen alle belevenissen in even tijd kan maken voor je verhaal. Gezellig dat we gisteren een tijdje met elkaar hebben gesproken, fijn om je stem te horen en te weten dat je het naar je zin hebt!
    Op naar het vervolg...take care...love you xxx

  • 09 Januari 2018 - 19:41

    Saskia :

    Wat grappig dat je mee mocht dat gezin. Dat lijkt me echt een belevenis.
    Hopelijk is het inmiddels gestopt met regenen.
    Goede reis naar Vietnam!

  • 14 Januari 2018 - 21:45

    Clarie Groenleer - Van De Poppe:

    Wat leuk om je verslag te lezen. En wat maak je veel mee. Je reist van hier naar daar of het de gewoonste zaak van de wereld is: ik bus, trein, fiets, loop, lift en vlieg! Heel veel goeds daar ook in Vietnam!!

  • 18 Januari 2018 - 21:27

    Frea Kroeze:

    Wij kennen elkaar niet maar wat een geweldig verhaal heb je hier neer gezet en zo positief over Taiwan. Wij hebben plannen na een bezoek aan de vakantiebeurs Taiwan te bezoeken maar dan om het hele eiland over te fietsen in 4 weken en dan in april/mei. Door jou ervaring van het land kun je ons vertellen als dat een goede beslissing is en of het veilig is om daar te fietsen. Op de vakantiebeurs waren ze heel positief. Afwachtend op jou antwoord, en nog een hele fijne reis verder. Alvast bedankt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Taiwan, Taipei

Taiwan


Het is weer tijd om te gaan.
Dit keer is het Taiwan.
Nog 1 nachtje slapen en dan mag ik weer.....

Recente Reisverslagen:

08 Maart 2018

Back home

13 Februari 2018

Sawadee ka

09 Januari 2018

Een rondje Taiwan

18 December 2017

Taipei

12 December 2017

Taiwan
liz

Het is weer zo ver! Deze reis duurt vijf weken.Eerst vlieg ik naar Bangkok.Hierna neem ik een ticket naar Vientiane, laos. Hier ga ik weer met mijn rugzakje op pad

Actief sinds 08 Sept. 2009
Verslag gelezen: 439
Totaal aantal bezoekers 78277

Voorgaande reizen:

07 Juli 2015 - 10 Augustus 2015

Terug naar Australie

07 Juli 2014 - 07 Augustus 2014

Voor oop!

30 Januari 2013 - 30 April 2013

Met een glimlach naar de zon

26 Juli 2012 - 26 Augustus 2012

En daar gaan we weer

26 Augustus 2011 - 26 November 2011

China here I come

02 December 2010 - 01 Januari 2011

California dreaming

11 Juli 2010 - 16 Augustus 2010

de reiskriebels zijn er weer

24 September 2009 - 24 December 2009

voorbereidingen transmongolie express

12 December 2017 - 30 November -0001

Taiwan

01 September 2019 - 30 November -0001

Here I come South Korea

Landen bezocht: