Jeju eiland - Reisverslag uit Jeju, Zuid-Korea van liz poppe - WaarBenJij.nu Jeju eiland - Reisverslag uit Jeju, Zuid-Korea van liz poppe - WaarBenJij.nu

Jeju eiland

Blijf op de hoogte en volg liz

08 Oktober 2019 | Zuid-Korea, Jeju

Hallo!

When you talk, you only repeat what you know.
But when you listen, you may learn something new.

Een regenachtige avond in Jeonju. ' Wie gaat er mee naar de bios?'
De films zijn alleen in het Koreaans is het antwoord. 'Oh, maar ik wil wat doen'. 'Waarom ga je niet naar de sauna?'. En dat is wat ik deed. Een ervaring om nooit te vergeten. Ik pakte een bus en liep daarna nog een stuk door de regen. Bij het gebouw aangekomen, ging ik netjes in de rij staan. " Blijft u slapen?' ' Uhh, nee dat was ik niet van plan'. Je kunt hier 24 uur in de sauna verblijven. Dan mag u uw schoenen eerst in een kluisje doen en hier heeft u 2 handdoeken en een kostuum. Met dit alles in een tasje, liep ik naar de tweede verdieping. Hier liepen alle vrouwen naakt rond en het was me een gepoetst en gewas voor de spiegel. Iedereen had zijn eigen beauty salon meegenomen aan shampoo, scrub etc. Kwam ik aan met mijn kleine shampootje;)
Er waren twee warme sauna's van 60 en 70 graden. Er was alleen geen bank, dus deed ik wat alle vrouwen deden, ik spoelde een emmer om en ging hier op zitten. Iedereen had zich geinstalleerd voor de tv!
Na de dramaserie in de sauna bekeken te hebben, kon je in allerlei baden afkoelen en opwarmen. Overal liepen kleine kinderen rond.
Na dit avontuur, besloot ik mijn uniform aan te doen en te gaan kijken wat er boven was. Hier liepen mannen, vrouwen en kinderen door elkaar. Overal lagen gezinnen op matjes te kletsen of sociaal te doen op hun telefoon en een herrie! Er was ook een kinderspeeltuin en een kantine.
Er waren een paar droge sauna's waar je met je uniform in kon. Hier zat ook iedereen te socializen.
Conclusie: Koreanen ontspannen zich anders dan wij. Toch was het ook lekker en een hele belevenis.

De volgende dag nam ik de bus naar een klein plaatsje in het zuiden, Yeosu. Hier heb ik wat rondgelopen, maar veel was er niet echt te beleven. Ik was de enigste in het hostel.
In Korea is de douche aangesloten op de wastafelkraan. Je moet een knop omdraaien om de douchekraan aan te zetten. Na gedoucht te hebben en aangekleed te zijn, wilde ik mijn handen wassen... oeps verkeerde knop...en ik kon mij weer omkleden.

Na Yeosu nam ik om 11 uur de bus naar het vliegveld om naar Jeju island te vliegen. Volgens mijn host duurde de rit 90 min. Na 45 min was ik er al. Ik was nog nooit zo vroeg op een airport geweest en ik had nu veeeel meer tijd dan mijn spurt in Japan. ( zie verhaal 1) Ik besloot nog een uurtje op een bankje te slapen. Hierna checkte ik mijn baggage in en had ik een heerlijke sandwich met ham en tomaat, wat ik echt had gemist. Opeens werd ik op mijn schouders getikt. Een medewerkster van Korean Airlines. Of ik even wilde meelopen, er was iets mis met mijn tas. Daar aangekomen kon niemand mijn tas opendoen, omdat ik er een slotje op heb zitten. ' 'Mevrouw, heeft u haarspray in uw tas?' ' Uh nee, ik doe nooit wat met mijn haar'. Bleek het mijn scheerschuim te zijn, haha.

Nadat ik geland was, kwam mijn koffer al na 5 min. Ja het kan echt!
Hierna nam ik de bus naar Seogwipo. Na een dag reizen, kwam ik in mijn hostel aan. Het eiland heeft een oppervlakte van 1825 km2. Sinds 2007 staat het vulkanisch eiland Jeju met zijn lavagrotten als natuurerfgoed op de werelderfgoedlijst van UNESCO. En niet voor niets, wat is het hier mooi! Ik heb prachtige wandelingen langs de kust gemaakt en de fantastische cliff formatie mogen bewonderen. Wandelingen langs watervallen, de kust en bossen. Allemaal in 1 woord: fantastisch!
Op een dag beklom ik een berg om een boeddha tempel te bekijken, het regende, maar onder mijn lichtblauwe paraplu kon mij niets gebeuren.
Aan de overkant van de weg, was een pad dat leidde naar de geweldige Yongmeori coast, een kustwandeling langs stijgende kliffen,zwaar pokdalig door erosie en langs smalle kloven en aan je andere hand de ruige zee.

Hier leed de Nederlandse Hendrick Harmel in 1648 schipbreuk met zijn maten. Het schip droeg de naam De Spreeuw. Hij is 13 jaar gevangengehouden. Nadat hij gevlucht was en weer in Nederland was, schreef hij een boek over zijn ervaringen, ' Hamels Journal'. Dit boek heeft veel stof doen opwaaien, omdat dit het eerste contact was tussen Europa en Zuid Korea.

Helaas moest ik Jeju verlaten, omdat er een typhoon aan zat te komen.
Ik vloog voor 5 dagen naar Seoel. Na een dag reizen, kwam ik aan in mijn hostel: The lazy Fox Den. Een gezellig, klein hostel met te weinig badkamers. Ik verbleef in de area Hongdue, een gezellig, druk neon gebied. In deze vijf dagen, heb ik veel gelopen, een paleis bekeken, langs een oud tradioneel dorpje gelopen, maar ik was vooral in het park te vinden. Hier kon je heerlijk wandelen en hiken. Ik ben gewoon geen stadsmens. We zijn hier wel een keer wezen stappen met mensen uit het hostel. In het cafe was het een dansmix van Westerse mensen en Koreanen. Ook heb ik hier mijn reismaatje Marine weer gezien.

Nadat Mark mij vertelde dat de typhoon weg was, boekte ik gelijk weer mijn vlucht naar Jeju, terug de natuur in!

Ik besloot om aan de oost kant van het eiland te gaan zitten. Dus na 4 vluchten in 2 weken, zat ik in mijn hostel in Jeju. Het uitzicht vanaf mijn raam is onbetaalbaar! Ik kijk uit over de zee en de berg The Sunsetpiek.
Je ziet hier oude vrouwtjes in duikpakken. Zonder zuurstof blijven ze minuten onder water om schelpen en vis te vangen, bewonderswaardig!

Soms heb je van die avonden dat je denkt, hoe ben ik hier beland? In de kelder bij een Koraanse bbq. Het was vlees, vlees en vlees. Dus ik hield het bij rijst en seaweed soep. Er werd geproost en nog eens en nog eens. Iedereen werd steeds meer dronken ( behalve ik, want ik drink geen alcohol) De meest gekke spelletjes kwamen op tafel. Ik snapte er niets van, want ik was de enige buitenlander, maar ik heb flink gelachen. 's Avonds nog wel even een yohurtje bij de 7/11 winkel gehaald;)
Ik heb de Sunsetpiekberg beklommen en een fantastische mooie wandeling gemaakt door bossen en moerassen, langs de kust en de haven. Ik raak hier niet uitgekeken! En na een wandeling van 10 km, staat daar een vrouwtje die mandarijnen verkoopt, heerlijk!

Maar vandaag was toch wel een van mijn beste dagen.
Ik vond Jeju eiland al mooi, maar Udo eiland is nog mooier. Het is een klein eiland van 16 km. Ik pakte de ferry bij mij voor de deur en na een mooie boottocht van 15 min, kwamen we op het eiland aan. Hier huurde ik een aftandse mountainbike en heb ik het eiland rondgefietst.De verhuurster van de fiets zei dat er in het binnenland niets te zien was en dat ik daar ook niet heen mocht...na een kwartier fietste ik het binnenland in;) Het is hier prachtig, geweldig, mooi etc!
En weet je wat het mooie is: morgen ga ik weer:)

Groetjes vanuit het mooie Jeju.

Liesbeth

  • 08 Oktober 2019 - 14:17

    Joke Van De Poppe:

    Meid, wat ben jij aan het genieten !!!
    GEWELDIG verhaal......dank !!!
    Veel plezier morgen weer op Udo!

    Love you xxx

  • 08 Oktober 2019 - 19:05

    Mark:

    Echt prachtig die natuur van Juje en Udo! lijkt me leuk om dit samen eens te ontdekken ;).
    En die oude vrouwtjes, die zonder zuurstof duiken, echt indrukwekkend hoor! veel plezier nog!!
    Love you!

    P.s. voor de komende tijd heb je geen last meer van een zware storm/tyfoon ;)

  • 08 Oktober 2019 - 19:11

    Saskia :

    Leuk verhaal heb je geschreven. En wat een mooie foto's weer! Geniet nog even!

  • 08 Oktober 2019 - 19:12

    Wilma:

    Hoi Lies, groot gelijk dat je terug bent gegaan naar Jeju. Het lijkt me echt een schitterend eiland! Slim idee om een fiets te huren, op die manier kun je meer zien en zie je het ook op een andere manier. Ik zou zelf ook meer kiezen voor het platteland, want in de steden zie je niet het echte leven en dat is op het platteland wel. Ik kijk er naar uit je weer te zien en je avonturen te horen. Groetjes Wilma

  • 08 Oktober 2019 - 20:04

    Cees Van De Poppe:

    Ha Lies, wat een belevenissen! zo te zien geniet je met volle teugen.
    Neem het er nog maar even van, ikzelf hoop je snel weer gezond en wel te zien!
    Liefs, Papa

  • 14 Oktober 2019 - 20:02

    Conny:

    Wat een avonturen zijn dit toch steeds. Uit je verhaal klinkt hoe je ervan geniet. Dus ga daar nog even mee door.

  • 21 Oktober 2019 - 17:43

    Clarie Groenleer - Van De Poppe:

    Prachtig verhaal Liesbeth!! Reizen doe jij zo gemakkelijk! Het lijkt wel alsof je gewoon even een buskaartje koopt als je gaat vliegen. Dat denkt je 70 jarige tante hoor. Het zal wel anders gaan! Liefs van tante Claar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

liz

Het is weer zo ver! Deze reis duurt vijf weken.Eerst vlieg ik naar Bangkok.Hierna neem ik een ticket naar Vientiane, laos. Hier ga ik weer met mijn rugzakje op pad

Actief sinds 08 Sept. 2009
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 78360

Voorgaande reizen:

07 Juli 2015 - 10 Augustus 2015

Terug naar Australie

07 Juli 2014 - 07 Augustus 2014

Voor oop!

30 Januari 2013 - 30 April 2013

Met een glimlach naar de zon

26 Juli 2012 - 26 Augustus 2012

En daar gaan we weer

26 Augustus 2011 - 26 November 2011

China here I come

02 December 2010 - 01 Januari 2011

California dreaming

11 Juli 2010 - 16 Augustus 2010

de reiskriebels zijn er weer

24 September 2009 - 24 December 2009

voorbereidingen transmongolie express

12 December 2017 - 30 November -0001

Taiwan

01 September 2019 - 30 November -0001

Here I come South Korea

Landen bezocht: