Into the outback - Reisverslag uit Longreach, Australië van liz poppe - WaarBenJij.nu Into the outback - Reisverslag uit Longreach, Australië van liz poppe - WaarBenJij.nu

Into the outback

Blijf op de hoogte en volg liz

03 Augustus 2015 | Australië, Longreach

G'day!

Ik schrijf dit verslag nu in een klein winkeltje in surfers paradise aan de Gold Coast.

Op woensdagmiddag kwam ik aan in Brisbane. Mijn vriendin Jules kwam mij ophalen. In haar huis maakte ik kennis met haar zoon, een huismate Marthy en de hond Kelly. Marthy verhuisde naar de bank en ik kreeg zijn kamer.
De volgende dag pakten we vroeg de auto in en gingen op weg in onze gehuurde auto.
We hadden een eski ( koelbox) in de auto voor onze drankjes.
Jules en ik kennen elkaar nu vijf jaar, waar we 5 dagen met elkaar hebben opgetrokken. We kenden elkaar dus helemaal niet goed. In die uren in de auto hebben we heerlijk gekletst, leerde ik de taal nog beter en lachten we veel. Ook hadden we serieuze gesprekken.
Die dag reden we 8 uur en kwamen we in een dorpje Roma. Hier sliepen we boven een pub. Als je naar de outback gaat, verblijf in pubs! Goedkoop, en je leert veel over het leven daar.

De volgende dag reden we weer de hele dag. Je merkte dat we in de outback kwamen. De kleuren van de omgeving waren groen, rood en blauw. Helaas zagen we honderden dode kangoeroes langs de weg. In totaal heb ik drie levenden onderweg gezien. We reden dan ook niet 's avonds, omdat dit levensgevaarlijk is met de kangoeroes. Er wonen miljoenen kangaroos in Aussi en ze zijn een echte plaag hier. Toch vond ik het vreselijk om ze langs de weg te zien liggen.

Na veel energiedrankjes en chocolade kwamen we na 1200 km in Barceldine aan ( Barky)Wat een schattig dorpje. Het was echt een outback dorp met 4 pubs, een paar eetcafeetjes en een paar straten met huizen. Jules en ik voelden ons hier meteen thuis. We checkten in bij een pub en ik vroeg naar de sleutel. De man vertelde dat ze niet aan sleutels deden, maar aan vertrouwen! Alles was open en je kon overal in lopen.
's Avonds zaten we op de veranda met een drankje naar de verlichte three of knowledge te kijken.

De volgende dag reden we een stuk om op een bijzondere plek te komen waar mensen konden camperen. Wat een mooie plek! Er was een hotpool, waar we lekker in hebben gezwommen.

Op naar Longreach, een outback dorp dat bekend staat om de musea Quantas en the stockman of fame. We hebben het laatste museum bezocht. Dit museum vertelt alles over de geschiedenis van Australia.
Van de aboriginals, pioneers tot de veehouders.
'S avonds was er een show met paarden en het gebruik van zwepen.
Daarna zaten we aan lange tafels om te genieten van een heerlijke maaltijd.
In Longreach heb ik even heerlijk bij een zwembad gelegen, het weer was heerlijk, 27 graden.
's Avonds werden we opgehaald door een grote bus vol met oude mensjes! Wat hebben we een lol met ze gehad. We gingen met een paddlewheeler over de rivier. Daarna hadden we eten bij een kampvuur, erg gezellig! De hele bus zwaaiden ons uit toen we vertrokken.

De volgende dag reden we weer terug naar ons favouriete dorpje Barky.
Onze bedden waren nog precies zoals we ze 2 dagen van te voren hadden achtergelaten. 's Middags hadden we een afspraak met een aboriginal.
Cheryl is een fantastische vrouw die aborinal kinderen opvangt en zorgt dat ze naar school gaan. In de vakanties haalt een vliegtuig ze op om ze weer naar hun tribe te brengen. Hier komen ze in contact met veel alcohol en drugs. Ze leven in twee werelden. Heftig om te zien en te horen. Ik zou ze helpen met hun huiswerk, maar ze gingen er allemaal snel vandoor ( kinderen tussen de leeftijd 12 en 18) We besloten toen maar om met Cheryl mee naar huis te gaan en ze liet zien hoe de kinderen hier woonden. Ze had het heel erg druk omdat er altijd wel wat gaande was met de kinderen. Het zijn 18 kinderen in totaal die naar een blanke school gaan, behoorlijk vooruitstreffend hier. Het dorp werkt goed samen.

Helaas moesten we toch een keer Barky verlaten en reden we in 10 uur naar Gladstone. Hier verbleven we een nacht in een heel schoon hostel.
De volgende dag ontmoette ik haar vrienden waar we die nacht verbleven. Een pub bus kwam ons halen zodat iedereen wat kon eten en drinken. Wat kunnen Australiers drinken!

Na een goed ontbijt reden we in 7 uur terug naar Brisbane. Helaas, onze fantastische trip zat erop! Wat een avontuur! Wat ben ik blij dat ik dit met Jules mocht doen. We hebben in totaal 3000 km gereden in 8 dagen. Ik verbleef nog 2 dagen in haar huis. We gingen naar een koalacentrum en maakten lange wandelingen. WE waren nooit uitgepraat.

Ik heb de greyhondbus naar Surfers Paradise gepakt waar ik vandaag lekker op het strand heb gelegen. Het is wel wat fris, want het is winter hier.

Over een week vlieg ik naar huis. Ik wilde dat ik iedereen thuis even een knuffel kon geven en dan weer terug, want ik ben hier nog niet klaar!

Groetjes Liz


  • 03 Augustus 2015 - 13:38

    Suzanne :

    Hoi lizz!
    Wat een fantastische mooi verhaal weer! En wat hebben jullie een hoop gezien :)
    leuk om te lezen!
    Heb nog een hele mooie laatste week geniet nog lekker
    en zie je volgende week weer

    kusss suus

  • 03 Augustus 2015 - 13:39

    Willy En Jaap:

    Liesbeth, wat een prachtig verhaal. Geweldig dat je daar geweest bent in de 'outback' met je vriendin Jules. Heerlijk voor je. Gr. Willy en Jaap

  • 03 Augustus 2015 - 13:43

    Michael "Aapie" Levie:

    Hey Lizzy,

    wederom een mooi verslag gecombineerd met foto's waar veel mensen hier jaloers op zullen zijn (waar onder ik) Geniet nog even een week van al het moois daar. Voordat je het weet is die tijd ook voorbij en zit je alweer in het vliegtuig terug.

    Have fun!

    Knuffel,

    Aapie

  • 03 Augustus 2015 - 16:23

    Saskia:

    Het klinkt erg gezellig en leuk. Geniet nog even!

  • 16 Augustus 2015 - 13:59

    Mama:

    ....en nu zijn we allemaal weer terug.
    Heb net je fantastische verhaal gelezen en ben weer diep onder de indruk al wist ik natuurlijk al het een en ander. Wat een fantastische tijd heb je daar gehad. De foto's spreken voor zich en zijn geweldig. Ja Jules is een vriendin for ever, dat kan ik me voorstellen!!
    Liefs van je trotse mom xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

liz

Het is weer zo ver! Deze reis duurt vijf weken.Eerst vlieg ik naar Bangkok.Hierna neem ik een ticket naar Vientiane, laos. Hier ga ik weer met mijn rugzakje op pad

Actief sinds 08 Sept. 2009
Verslag gelezen: 1051
Totaal aantal bezoekers 78375

Voorgaande reizen:

07 Juli 2015 - 10 Augustus 2015

Terug naar Australie

07 Juli 2014 - 07 Augustus 2014

Voor oop!

30 Januari 2013 - 30 April 2013

Met een glimlach naar de zon

26 Juli 2012 - 26 Augustus 2012

En daar gaan we weer

26 Augustus 2011 - 26 November 2011

China here I come

02 December 2010 - 01 Januari 2011

California dreaming

11 Juli 2010 - 16 Augustus 2010

de reiskriebels zijn er weer

24 September 2009 - 24 December 2009

voorbereidingen transmongolie express

12 December 2017 - 30 November -0001

Taiwan

01 September 2019 - 30 November -0001

Here I come South Korea

Landen bezocht: